Preview

Finance: Theory and Practice

Advanced search

BUSINESS PROCESS OPTIMIZATION IN A MODERN HIGH SCHOOL

https://doi.org/10.26794/2587-5671-2016-20-5-167-181

Abstract

To survive in a tough competitive environment universities must reduce costs while improving the quality of education. The best economic effect can be obtained only by the improvement of business processes at a university vertically and horizontally at the same time. Having calculated the strategic vector of the higher education system development as a whole, the Ministry of Education and Science set a task of reducing the number of administrative and support staff to state-owned high schools. However, this is possible only on the basis of improved productivity and changes in the organizational structure of universities. The most promising direction is to establish teaching and research departments capable of achieving a synergistic organizational and managerial effect by integrating human resources of several departments. This direction is followed by leading Russian universities, including Financial University under the Government of the Russian Federation. The paper describes a methodology to produce a matrix of core labor processes and functions of the teaching and support staff within the core business processes of a department. It is proved that the organizational and technical component in the operation of the teaching and support staff of the department is increasing; therefore many employees of the teaching and support staff logically move to a new job status of a manager. One of the Standard Operations Procedures is provided as an example. The key provisions of the paper have a heuristic potential to improve the business model of an innovative university and the quality of strategic human resource forecasting.

About the Authors

O. S. Osipova
Financial University
Russian Federation


N. V. Sakharova
Financial University
Russian Federation


References

1. Резник С. Д. Управление кафедрой. М.: ИНФРА-М, 2004. 635 с.

2. Осипова О. С., Сахарова Н. В., Смирнова М. Е. Новые подходы к организации и оплате труда учебно-вспомогательного персонала в системе высшего образования / под общ. ред. О. С. Осиповой. М.: Onebook.ru, 2015. 258 с.

3. Осипова О. С. Нормирование, производительность и оплата труда // Нормирование и оплата труда в промышленности. 2015. № 3. С. 40-41.

4. Осипова О. С. Эффективное управление человеческими ресурсами как основа устойчивого развития: в сб. «Управление устойчивым развитием» / под ред. А. В. Трачука. СПб.: Реальная экономика, 2015. С. 390-414.

5. Кузнецов Н. В. Управление эффективностью работы персонала в условиях высокой динамики бизнес-среды // Управление экономическими системами. 2014. № 6. [Электронный ресурс] URL: http://www.uecs.ru/economika-truda/item/2941-2014-06-14-06-01-26 (дата обращения: 12.04.2016).

6. Баканова М. В. Анализ бизнес-процессов кафедры вуза как основы разработки стратегии автоматизированного управления кафедрой // Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. 2010. № 18 (22). С. 104-109.

7. Смирнова М. Е. Специфика нормирования труда учебно-вспомогательного персонала в условиях совершенствования системы образования // Управленческие науки в современном мире: сб. докладов научной конференции. Т. 1. СПб.: Реальная экономика, 2015. С. 589-593.

8. Сахарова Н. В. Трансформация роли учебно-вспомогательного персонала современных университетов // Управление персоналом и интеллектуальными ресурсами России. 2016. № 2 (23). С. 47-51.

9. Дрезинский К. С. Сравнительный анализ методик расчета численности учебно-вспомогательного персонала кафедр вуза (на примере Петербургского государственного университета путей сообщения) // Известия Петербургского университета путей сообщения. 2006. № 1. С. 14-19.

10. Соловова Н. В. Профессиональная деятельность методиста вуза // Вестник СамГУ. 2010. № 3 (77). С. 202-206.


Review

For citations:


Osipova O.S., Sakharova N.V. BUSINESS PROCESS OPTIMIZATION IN A MODERN HIGH SCHOOL. Finance: Theory and Practice. 2016;20(5):167-181. (In Russ.) https://doi.org/10.26794/2587-5671-2016-20-5-167-181

Views: 1102


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5671 (Print)
ISSN 2587-7089 (Online)